۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۱, سه‌شنبه

روش­هاي تحويل ديتاگرام در شبكه Datagram Delivery

مهمترين نوع آدرس دهي به شکل تحويل بسته به يک مقصد است که به آن Unicast مي­گوييم . آدرس دهي Unicast بين منبع و مقصد ارتباط يک به يک برقرار مي­کند . علاوه براين نوع آدرس ، سه شکل ديگر آدرس دهي نيز وجود دارد که در آدرس دهي چندمقصدی به کار مي­روند که شامل : Broadcast و Multicast است .

UniCast

پروتکلهايي بدون اتصال هستند قادر به تحويل پيامها به چهار شکل مذکور مي­باشند ولي پروتکل­هاي با اتصال تنها از آدرس دهي Unicast استفاده مي­کنند . (زيرا مي­بايست اتصالي بين زوج ميزبانها به وجود آيد)

Broadcast

اين آدرسها تنها به عنوان آدرسهاي مقصد مورد استفاده قرار مي­گيرند و براي يک منبع آدرس معتبري نيستند . چند نوع آدرس Broadcast داريم که در زير به آنها اشاره مي­کنيم :

Limited Broadcast : از آدرس 255 ، 255 ، 255 ، 255 کليه بيتهاي آدرس IP را يک مي­کند . در اين حالت بسته به کليه ميزبانهاي شبکه ارسال مي­گردد و کليه ميزبانها نيز ضمن تشخيص ، آن را دريافت مي­کنند. مسيريابها چنين بسته­هايي را هدايت نمي­کنند. البته در اين مورد استثنايي وجود دارد و آن مسيريابهايي هستند که پروتکل BootP در آن پياده سازي شده است تا در يک شبکه حاوي چند مسيرياب ايستگاههاي کاري بدون ديسک قادر به سرويس­گيري از سرویس­دهنده راه­انداز خود باشند. هدايت به شکل BootP يک ترکيب بندي اختياري است که در بعضي مسيريابها خاص قابل پياده سازي است. اگر چنين امکاني وجود نداشته باشد يک سرویس­دهنده BootP مجزا براي هر زير شبکه نياز است .

Network Direct Broadcast Address : چنين مدلي از آدرس دهي براي شبکه­هاي بدون زيرشبکه مناسب است . در اين فرم شماره شبکه يک مقدار معين قرار داده شده ولي در آدرس ميزبانها کليه بيتها يک قرار داده مي­شود. براي مثال ( 255 ، 255 ، 2 ، 128 ) مسيريابها چنين آدرس­هايي را هدايت کرده و آن را به شبکه خاص اعلان شده تحويل مي­دهند . در داخل شبکه اين بسته به کليه ميزبانها ارسال مي­گردد . از اين فرم آدرس دهي در شبکه­هاي بدون زير شبکه براي درخواست ARP استفاده مي گردد .

Subnet-Directed Broadcast Address : اگر شماره شبکه اي مقدار صحيحي داشته باشد و آدرس زيرشبکه­ها نيز مقادير صحيحي باشند اگر مقدار بيتهاي آدرس در بخش ميزبان همگي يک باشند ، اين آدرس به کليه ميزبانهاي يک زيرشبکه خاص اشاره خواهد کرد. از آنجائيکه ممکن است زيرشبکه مبدا و مقصد Mask آدرس يکساني نداشته باشند، مسيرياب متصل کننده شبکه­ها مي­بايست قادر به انتشار بسته­ها بين زير شبکه­ها باشند.

All Subnet Directed Broadcast Address : اگر آدرس شبکه مقدار مشخصی باشد و کليه بيتهاي بخش آدرس زيرشبکه و آدرس محلي مانند 255 ، 255 ، 2 ، 128 يک باشند ، آدرس به تمام ميزبانها در تمام زيرشبکه­هاي آن شبکه معين اشاره مي­کند. اصولا در چنين حالتي نياز است که مسيرياب براي هر زيرشبکه اي بسته­ها ارسال کند ولي در عمل نياز به چنين مسيريابي نيست و کافي است به صورت Broadcast روي شبکه اصلي انجام گيرد. براي مثال فرض کنيد در يک شبکه اي با آدرس کلاس A مي­خواهيم بسته اي را به کليه زيرشبکه­ها و ميزبانهايشان ارسال کنيم. آدرس ميزباني در يکي از زيرشبکه­ها ( 114 ، 214 ، 180 ، 9 ) باشد، براي ارسال بسته به اين ميزبان و کليه ميزبانهاي زيرشبکه آدرس پخشي به صورت 255 ، 214 ، 180 ، 9 است. حال آدرس پخشي براي کليه زيرشبکه­ها را در نظر مي­گيريم 255 ، 255 ، 255 ، 9 لذا مشاهده مي­شود به جاي ارسال بسته به تک تک زيرشبکه­ها از يک آدرس پخشي کلي در شبکه مي­توان به سادگي استفاده نمود.

Multicast

بسته ديتاگرام IP وقتي به صورت Broadcast به زيرشبکه اي ارسال مي­شود کليه ميزبانها بسته را دريافت مي­کنند و فرآيند پردازش را روي آن انجام مي­دهند. اين پردازش شامل بررسي پروتکل هدف بسته مي­باشد و در صورتي که پروتکل مقصد در بسته، روي ميزبان فعال نباشند بسته دور انداخته مي­شود. اگر پروتکلي روي تعدادي از ميزبانها فعال باشد يا به عبارت ديگر تعدادي از ميزبانها در شبکه به عنوان مقصد بسته باشند، براي همه آنها استفاده از آدرس Broadcast موجب سربار پردازش بسته­ها در ساير ميزبانها مي­گردد. براي اجتناب از چنين مسئله اي با انتخاب گروهي از ميزبانها به عنوان مقصد و با استفاده از آدرس دهي چندگانه مي­توان به اين هدف رسيد. آدرس دهي گروهي ميزبانها با استفاده از آدرس دهي کلاس چندگانه قابل انجام است.

براي هر آدرس چندگانه، گروهي از ميزبانها که تعداد آنها مي­توانند از صفر تا چندين ميزبان متغير باشد. منتظر دريافت بسته­ها خواهند شد که آدرس آنها با آدرس Multicast اختصاص داده شده به آنها يکي باشد. به اين مجموعه از ميزبانها که از يک آدرس Multicast استفاده مي­کنند گروه ميزبان ( Host Group ) گويند. بسته­هايي که به آدرس چندگانه ارسال مي­شود تنها به اعضاي گروه ميزبان متناسب ارسال مي­گردد .

Anycast

گاهي گروهي از ميزبانها سرويس IP يکساني را براي درخواست کنندگان سرويس فراهم کنند. به عنوان مثال ميزباني مي­خواهد فايلي را از شبکه با استفاده پروتکل FTP دريافت کند. اين فايل در چند سرور FTP قرار دارد. ميزبان با اتصال به هريک از سرويس­دهنده­ها مي­توانند سرويس خود را دريافت کند. از اينرو سرويس­دهنده­ها با گره­هايي که سرويسهاي مشابهي را ارائه مي کنند، مي­توانند يک آدرس Anycast را اختيار نمایند تا ميزبانهايي که مي­خواهند از سرويس آنها استفاده کنند تنها با اتصال به يکي از اين سرويس­دهنده­ها، سرويس خود را دريافت کنند .

هیچ نظری موجود نیست: