۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۲, چهارشنبه

آشنايي با شيرپوينت Sharepoint


پورتال چيست؟
كلمه پورتال به مجموعه متنوعي از وب‌سايتها اطلاق مي‌شود كه شامل وب‌سايت‌هاي كوچك داخلي براي همكاري‌هاي درون سازماني تا سايت‌هاي اينترنتي براي ارتباط با مشتريان مي‌شود.
 به صورت كلي پورتال وب‌سايتي است كه اطلاعات، سيستم‌ها و خدمات مرتبط را يكپارچه مي‌كند. پورتال پيچيدگي خدمات و اطلاعات را با ارائه يك رابط واحد براي كاربر تسهيل مي‌كند.

انواع پورتال‌ها
داخلي (intranet)
ارتباطات درون سازماني و كارگروهي را سامان مي‌دهد.
خارجي (extranet)
به ارتباط سازمان با ساير همكاران و شركاي تجاري مي‌پردازد
اينترنتي
براي ارتباط سازمان با مشتريان بكار برده مي‌شود.

لزوم نگاه يكپارچه
سازمان‌هايي كه داراي پورتال‌هاي متعدد هستند ناگزير بايستي ديدگاه يكپارچه‌اي را دنبال كنند.
راه‌كار "جزيره‌اي" در توسعه پورتال‌ها مي‌تواند به اتلاف هزينه و افزايش ريسك منجر شود

توانايي‌هاي  پورتال‌
تعيين هويت كاربر
شخصي‌سازي (User Authentication)
يكپارچگي و تجميع سيستم‌ها (Integration)
جستجو
كار گروهي (Collaboration)
مديريت محتواي وب
گردش‌كار (Workflow)

تعيين هويت (Authentication)
بنا به تعريف پورتال‌ها اطلاعات و توانايي‌ها را بر اساس مشخصات كاربر ارائه مي‌كنند. به اين ترتيب قدم اول شناسايي كاربر است. در محيط‌هاي اينترنتي اين شناسايي ممكن است از طريق مكانيزم‌هاي ضعيفي نظير نگهداري Cookie صورت گيرد اما در انواع ديگر پورتال نظير پورتال‌هاي داخلي معمولا مكانيزم‌هاي قوي‌تري لازم است.
اگر هر سيستم در پورتال مكانيزم تعيين هويت جداگانه‌اي با كلمات عبور مجزا داشته باشد، مكانيزم تعيين هويت مشكل‌ساز خواهد شد. نكته اصلي در توسعه يك پورتال كارا فراهم آوردن امكاني است كه كاربر بتواند با يكبار تعيين هويت از تمامي قسمت‌ها و اطلاعات مناسب بهره‌مند شود. اين امر به single sign-on مشهور است.

شخصي‌سازي (Personalization)
شخصي سازي اصطلاحي است كه به فرآيند نمايش محتوا به كاربران بر اساس نوع‌كاربري، موقعيت و يا تاريخچه استفاده آنها اطلاق مي‌شود. پورتال‌ها مي‌توانند به روش‌هاي زير شخصي شوند:
از طريق نمايش اطلاعات: كاربراني مي‌توانند بخش‌هاي خاصي از رابط كاربر نظير انتخاب نوع و محل نمايش اطلاعات، انتخاب نحوه و فرمت نمايشي، و انتخاب خدمات مورد نظر را سفارشي كنند.
از طريق محتوي و امكانات: در اين روش محتوايي كه كاربر مشاهده مي‌كند به سلايق او و همچنين انتخاب‌هايي كه سيستم بصورت خودكار انجام مي‌دهد بستگي پيدا مي‌كند. انتخاب‌هاي سيستم بر اساس منطق كسب و كار شكل مي‌گيرد براي مثال بر اساس مشخصات كاربر و يا تاريخچه خريدهاي قبلي وي.

يكپارچگي و تجميع Integration
تجميع سيستم‌هاي كاربردي در واقع اتصال سيستم‌هاي مجزا از طريق اشتراك داده‌ها و عمليات خودكار است. براي مثال ممكن است سيستم پرسنلي، دستمزد و حسابداري به شكل يكپارچه ديده شوند اگرچه اين سيستم‌ها به شكلي مجزا عمل مي‌كنند اما از طريق اشتراك داده‌ها و برخي عمليات ممكن است با سيستم پورتال به صورت يكپارچه در رابط واحدي مشاهده شوند

تجميع محتوي (Content)
تجميع محتوي كمك مي‌كند تا  محتواي مورد نظر يكبار توليد شده و در موارد متعدد مورد استفاده قرار گيرد. در تجميع محتوا اطلاعات از منابع متعددي اخذ شده و در يك رابط واحد (پورتال) ارائه مي‌شود. به اين ترتيب پورتال مي‌تواند محتواي توليد شده توسط منابع مجزا را به صورتي يكپارچه نمايش دهد. براي مثال سايت يك موسسه مي‌تواند اطلاعات شركاي خود را مستقيما از پورتال اكسترانتي مختص شركا تامين كند.

جستجو
جستجو يكي از امكانات كليدي پورتال‌ها است كه از طريق آن كاربران مي‌توانند به اطلاعات مورد نظر خود فارغ از روشي كه در پورتال براي طبقه‌بندي اطلاعات مورد توجه بوده است دسترسي پيدا كنند.

كار گروهي (Collaboration)
امكانات مختص به كار گروهي از ديگر نيازمندي‌هاي سيستم‌هاي پورتال محسوب مي‌شود. امكاناتي نظير سايت پروژه‌ها، اشتراك مستندات، فضاي بحث‌گروهي، اخبار داخلي به همراه سيستم‌هاي اعلان و هشدار قابل تنظيم به كاربران كمك مي‌كند تا بتوانند اطلاعات خود را به اشتراك گذاشته و به شكل موثرتري كار خود را به انجام رسانند. اين امكانات كمك مي‌كند كه اشخاص به صورت همزمان يا غيرهمزمان با يكديگر همكاري كنند.

مديريت محتواي وب
مديريت محتوا در واقع فرآيند ذخيره‌سازي، مديريت و ايجاد ارتباط بين مستندات متنوع است. به اين ترتيب مديريت محتوا يكي از بخش‌هاي اساسي سيستم‌هاي پورتال است. مديريت محتواي وب به امكان توليد، ذخيره‌سازي و انتشار مستندات در محيط وب مي‌پردازد.
اين بخش از امكانات پورتال‌ها بيشتر به ارتباط بين پورتال‌ داخلي و يا اكسترانتي با وب سايت سازمان مي‌پردازد. براي مثال ممكن است اخبار توليد شده در پورتال داخلي پتانسيل انتشار بر روي وب سايت شركت را داشته باشند.

گردش‌كار (Workflow)
از نقطه‌نظر سيستم‌هاي پورتال "گردش‌كار" فرآيند توليد، تاييد و انتشار محتوا است. اين امكان براي كاربران شرايطي را فراهم مي‌كند كه به شكل كنترل شده‌اي به توليد محتوا و انتشار آن بپردازند.

معماري
چارچوب اصلي ارائه
براي آنكه پورتال‌ها بتوانند اطلاعات متفاوتي را در چارچوبي واحد ارائه كنند، عملا از تكنولوژي و هسته‌اي اصلي براي تبديل صور متفاوت اطلاعاتي به قالب HTML استفاده مي‌كنند. براي توسعه پورتال‌هاي يكپارچه طبيعي است استفاده از يك هسته اصلي به اين منظور كه مي‌تواند اجزاي مختلف پورتال را پوشش دهد امري اجتناب‌ناپذير است.
محيط مشترك توسعه
معمولا توسعه پورتال‌ها با فرآيندهاي پيچيده توسعه نرم‌افزار مرتبط مي‌شود كه در آن استفاده از تكنولوژي‌هاي متنوع و اتصال آنها در يك محيط مشترك مد نظر قرار مي‌گيرد.در اين شرايط نه تنها استفاده از تكنولوژي‌هاي يكپارچه موثر است بلكه امكان استفاده از يك محيط مشترك و سازگار توسعه نرم‌افزار تا حد زيادي مفيد است. در اين فضا بخش آي.‌تي مي‌تواند در محيط مشتركي كه مستقيما با تكنولوژي‌هاي متنوع پورتال متصل است، با سهولت بيشتري توسعه نرم‌افزار را دنبال كند.

تكنولوژي يكپارچه مايكروسافت براي پورتال‌ها
شركت مايكروسافت مجموعه يكپارچه‌اي از محصولات كه در كنار هم مي‌توانند تمامي امكانات اوليه پورتال‌ها را فراهم كنند را ارائه ميكند. اين مجموعه به صورت كلي "تكنولوژي يكپارچه پورتال مايكروسافت Microsoft Integrated Portal Technology ناميده مي‌شود.

پلت‌فرمهاي مايكروسافت نظير
 Windows Server




.Net Faremwork




محصولاتي مانند:




Sharepoint Portal Serve




Microsoft Content Management Server




Micrsoft BizTalk Server




تكنولوژي‌هايي نظير




 Windows Sharepoint Services




راه‌كارها و راهنمايي‌هاي عمومي نظير :




Microsoft Solutions for Internet Business and Content Integration


معرفي محصولات كليدي
Sharepoint Portal Server 2003
Content Management Server 2002
Commerce Server 2002
BizTalk Server
Windows Sharepoint Services


Sharepoint Portal Server 2003
Microsoft Office Sharepoint Portal Server ابزاري است كه ارتباط بين اشخاص، گروه‌هاي كاري و اطلاعات را از ميان فرآيندهاي سازماني فراهم مي‌سازد. اين ابزار اطلاعات سيستم‌هاي مختلفي را در يك محيط واحد و متصل با سيستم‌هاي كاربردي و با تكيه بر مكانيزم تعيين هويت واحد كاربر ارائه مي‌كند. اين محصول ابزارهاي مناسبي براي كار گروهي از طريق تجميع اطلاعات و جستجوي پيشرفته را در اختيار سازمان قرار مي‌دهد.
شيرپوينت پورتال امكان دسترسي به اطلاعات مرتبط را از طريق توانايي‌هاي سفارشي‌سازي و شخصي‌سازي محتوا و الگوي نمايشي فراهم مي‌كند. همچنين با طبقه‌بندي انتخابات بر اساس نقش‌هاي سازماني كاربران مي‌تواند در انتشار محتواي مرتبط با كاربر به صورت ابزاري كارآمد عمل كند.


Commerce Server 2002
Microsoft Commerce Server روش مناسب و مقرون به صرفه‌اي براي توسعه راه‌كارهاي تجارت الكترونيكي ارائه مي‌كند. با فراهم ساختن چارچوب توسعه مناسب به همراه مكانيزم‌هاي پيشرفته كسب و كار و آناليز مي‌توان با سرعت قابل ملاحظه‌اي وب‌سايتهاي مناسبي كه كاربري مراجعه‌كنندگان را بهينه كرده آنها را به همكاري‌هاي بعدي ترغيب مي‌كند، را توسعه داد.

BizTalk Server
امكان توسعه ابزارهاي مناسب جهت پيش‌برد فرآيندهاي سازماني يكپارچه را فراهم مي‌سازد. اين محصول مجموعه‌اي از ابزارهاي لازم براي تسريع پياده‌سازي فرآيندهاي سازماني و يكپارچه‌سازي سيستم‌هاي كاربردي را ارائه مي‌كند.


Windows Sharepoint Services
Microsoft Windows Server 2003 مهمترين زيرساخت براي توسعه سيستم‌هاي متصل، شبكه‌ها و سرويس‌هاي وب است. يكي از بخش‌هاي كليدي اين سيستم عامل Microsoft Windwos Sharepoint Services است كه امكانات مناسبي را به مجموعه مايكروسافت آفيس براي فراهم ساختن محيط كار گروهي مي‌افزايد. علاوه بر آن شيرپوينت محيطي براي توسعه نرم‌افزارهاي پورتال فراهم مي‌كند.

هیچ نظری موجود نیست: